دولت چین قصد دارد ابرفرودگاه جدید خود را در جنوب شهر پکن، که از قبل عنوان دومین مرکز فرودگاهی شلوغ جهان را در اختیار دارد، بزودی و همزمان با هفتادمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین افتتاح نماید. فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن اولین پرواز تجاری خود را در ۳۰ سپتامبر انجام خواهد داد که با یک هواپیمای ایرباس A380 که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است صورت خواهد گرفت. این فرودگاه که بسیاری انتظار افتتاح آن را می کشیدند در عرصه مسافرت هوایی مدرن در چین پیشرو خواهد بود، کشوری که سال هاست نیاز به توسعه زیرساخت های فرودگاهی را احساس می کند.
فرودگاه کنونی بین المللی پایتخت پکن به حداکثر ظرفیت خود رسیده و بدین ترتیب اضافه کردن پرواز در ساعات معمول و پرطرفدار برای ایرلاین ها تقریباً غیرممکن شده است. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر از سه ترمینال این فرودگاه عبور کرده و بدین ترتیب این فرودگاه پس از فرودگاه هارتسفیلد-جکسون آتلانتا به عنوان دومین فرودگاه شلوغ جهان برای مسافرت های بین المللی دست یافته است. چین قصد دارد در سال ۲۰۲۲ جای ایالات متحده را به عنوان بزرگ ترین بازار مسافرت هوایی بگیرد.
فرودگاه چند میلیارد دلاری داکسینگ که توسط زاها حدید فقید و شرکای چینی اش طراحی شده برای آینده ساخته شده و از چهار باند پرواز و ترمینالی به اندازه ۹۷ زمین فوتبال در فاز اول خود همراه با ربات هایی برای خدمت رسانی به مسافران که آخرین اطلاعات پرواز و اطلاعات مربوط به فرودگاه را در اختیار آن ها قرار خواهند داد سود می برد. هدف عملیاتی ملایم اولیه جابجایی ۷۲ میلیون مسافر و ۲ میلیون تن بار به طور سالانه و تا ۲۰۲۵ است. برنامه بزرگ اصلی و جاه طلبانه چین در این پروژه، ساخت ۷ باند پرواز و جابجایی دستکم ۱۰۰ میلیون مسافر و ۴ تن بار در سال از طریق این فرودگاه است.
عملیات ساخت این پروژه ۱۱٫۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و بیش از ۴۰٫۰۰۰ کارگر در اوج مراحل ساخت در آن فعال بودند. ترمینال های این فرودگاه تمام ویژگی های خاص طراحی های زاها حدید را داشته و از طریق ۸٫۰۰۰ پنجره سقفی، بخش زیادی از نور این فرودگاه از نوع طبیعی خواهد بود. رسانه های چینی به خاطر شکل پنج وجهی باندهای پرواز که به سالن اصلی وصل می شوند، به فرودگاه داکسینگ لقب «ستاره دریایی» را داده اند و به خاطر شکل ساختاری، مسافران نیازی به طی مسافت های طولانی در فرودگاه که در بسیاری از فرودگاه های بزرگ مدرن به یک معضل تبدیل شده، نخواهند داشت. به گفته مقامات فرودگاه بالاترین مسافتی که بین ورودی های امنیتی تا دورترین گیت ها وجود دارد بیش تر از ۶۰۰ متر نخواهد بود.
یکی دیگر از نگرانی های مسافران در مورد فرودگاه داکسینگ محل قرارگیری آن در انتهای جنوبی شهر پکن است، شهری که به خاطر ترافیک های سنگینش شناخته می شود. فرودگاه جدید در فاصله ۵۰ کیلومتری میدان تیانانمن در مرکز شهر قرار دارد و فاصله آن از محله های تجاری اصلی در شرق و شمال شهر حتی از این نیز بیشتر است. با رد این نگرانی ها، مقامات چینی ادعا می کنند که چیزی فراتر از یک فرودگاه ساخته اند که از آن با عنوان یک مرکز حمل و نقل یکپارچه که در نهایت به سیستم ریلی سریع السیر، خدمات درون شهری و قطارهای اکسپرس از منطقه تجاری تا فرودگاه مجهز می شوند یاد می کنند که همگی در زیر ترمینال اصلی فرودگاه قرار خواهند گرفت. قطارهای اکسپرس این مجموعه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و گفته می شود در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه مسافران ورودی را به مرکز شهر خواهند رساند.
با این وجود برخی بر این باورند که این مرکز سفر هوایی بسیار بزرگ بیش از پیش بر تاخیر پروازها در پکن خواهد افزود که در میان فرودگاه های جهان یکی از بدترین شرایط را در این زمینه دارند. هنوز هم نشانه ای از این دیده نمی شود که ارتش خلق چین که کنترل عمده حریم هوایی کشور را در اختیار دارد، حساسیت ها و محدودیت های اعمالی خود در این زمینه را کاسته و قدرت مانور بیشری به خطوط هوایی بدهد.
با این وجود، کارشناسان بخش حمل و نقل هوایی چین بر این باورند که به لطف باندهای پرواز چندگانه و چندجهتی این فرودگاه کارآیی عملیاتی در هوا بهبود یافته و محل قرار گرفتن این فرودگاه در جنوب پکن نیز باعث حذف بسیاری از انحراف های پروازی خواهده شد که برای اجتناب از منطقه پرواز ممنوع روی شهر انجام می شوند. مقامات چینی ادعا می کنند که در بهار سال آینده از فرودگاه داکسینگ پروازهایی به مقصد بیش از ۱۱۲ نقطه در جهان فعال خواهد بود.
بیشتر بخوانید: شلوغ ترین فرودگاه های سال جهان؛ صدرنشینی ۲۱ ساله هارتسفیلد-جکسون آتلانتا
نوشته فرودگاه بینالمللی داکسینگ پکن؛ بزرگترین هاب پروازی چین به شکل ستاره دریایی اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.